Criteria voor een goede activiteit

Een geslaagde internationale activiteit uitwerken vraagt wat extra aandacht.

Deze criteria kunnen daarbij helpen.

Hou bij de uitwerking rekening met volgende criteria:

Diversiteit is normaal

We zijn allemaal anders en dit is normaal, schuif dit anders zijn niet naar voor als iets exotisch, maar gewoon als een andere manier van iets doen, maken, bedenken ...

Van gelijkenissen naar verschillen

Vertrek vanuit gelijkenissen om anderen te benaderen. Ontdek daarna de verschillen. Verschillen geven kleur aan een cultuur en zijn op die manier ingebed in het ‘gewone’. Direct wijzen op verschillen houdt het risico in om meteen vooroordelen te versterken.

De informatie is juist en actueel

Gebruik correct en actueel materiaal. Achterhaalde tradities horen niet thuis in kwaliteitsvolle leermiddelen.

De informatie is verscheiden en zo volledig mogelijk

Probeer een land niet oppervlakkig te laten zien. Net zoals in België heb je in andere landen ook verschillende culturen. Benadruk dit. 

Sommige inhouden vragen extra uitleg over de context

Vb. in Senegal eten de mensen al zittend op de grond rond 1 grote schaal. Dit is niet omdat ze geen tafels hebben of kennen, maar omdat dit een traditie is.

Focus niet uitsluitend op problemen

Grote problemen zijn geen goed vertrekpunt om kinderen te prikkelen in hun nieuwsgierigheid. 
Door te vertrekken vanuit de context van het dagelijkse leven kunnen we focussen op hoe mensen in hun situatie met problemen omgaan, welke oplossingen ze zoeken en vinden. Kinderen opvoeden met openheid voor andere mensen betekent dat je kiest voor een hoopvol perspectief in de lesinhouden. 

Niet alle inhouden zijn geschikt voor alle doelgroepen

Vb. het grote politiek kader van een land of bepaalde geografische kenmerken van een regio behandel je niet direct in de lagere school.

Woorden zeggen soms wat we niet bedoelen

Wees heel waakzaam over je woordkeuze. Vb. veelvuldig gebruik van verkleinwoordjes werkt denigrerend.